Voluntariatul și experiența multiculturală – o alternativă pentru inserția profesională a tinerilor

Acum două săptămâni, am avut ocazia să particip, alături de studenții mei, la o conferință susținută de David Timiș, unul dintre delegații de tineret ai României la Organizația Națiunilor Unite.

Acest tânăr, de doar 24 de ani, a reușit să acumuleze o experiență notabilă, prin muncă asiduă și voluntariat în aproape zeci țări, prin antrenare activă în varii proiecte inițiate de organizații nonguvernamentale, dar și în cadrul Consiliului Europei.

Prezent pentru prima dată la Chișinău, David le-a vorbit studenților despre ONU, scopurile holistice ale acestei structuri și cele trei direcții prioritare ale programului „Delegat pentru tineret”: educația, implicarea civică și angajabilitatea.

Programul în cauză încă nu a ajuns în spațiul românesc de dincoace de Prut. El există de zeci de ani în România, Bulgaria, Polonia și alte state și a scos la lumină multe minți luminate și talentate.

Mesajul adresat tineretului din RM a fost unul foarte încurajator. Reușind să „guste” din școala vieții, David i-a îndemnat pe tineri să aibă mai multă perseverență și (auto)motivare, să se implice foarte mult civic și să-și dezvolte inteligența emoțională și comunicativă, care este prețuită la maxim atunci când îți asumi rolul de ambasador.

La sfârșitul evenimentului am putut sta de vorbă cu acest Român ambițios și afla care sunt problemele cu care se confruntă tinerii de azi. Potrivit lui, problemele sunt aceleași la nivel european și mondial:

  • tinerii „se pierd” în multitudinea de oportunități, care le li se oferă și nu manifestă suficientă îndrăzneală pentru a aplica și a a-și atinge scopul;
  • asistăm la itinerarii de viață nelineare, iar societatea noastră nu mai oferă garații nici cu privire la siguranța locului de muncă, nici în multe alte sfere sociale;
  • participarea civică a generației tinere rămâne a fi scăzută, or tinerii reprezintă pivotul dezvoltării societale și participarea lor la procesele decizionale este imperioasă;
  • sistemul de învățământ deseori nu livrează abilități de care viitorii specialiști au nevoie pe piața muncii; prin urmare, este nevoie de o reformare sistemică.

Studenții s-au convins, o dată în plus, că limbile străine deschid noi uși în forjarea unei cariere de succes și lansarea în proiecte internaționale de anvergură.

David Tamiș a reprezentat România  în cadrul celei de-a 70-a Adunare Generală ONU. Este absolvent al Universității Glasgow din Marea Britanie, unde a studiat business și management și EM Strasbourg Business School din Franța, unde a studiat integrarea europeană. De asemenea, a obținut două burse de studii în India și China. Avem ce învăța de la Domnia sa, atât cei experimentați cât și cei care urmează să părăsească băncile universității.

Evenimentul, intitulat De la educație multiculturală la ONU, a fost organizat de Antena din Chișinău a Agenției Universitare a Francofoniei, în colaborare cu Academia de Studii Economice din Moldova, sub înaltul patronaj al Ministerului Tineretului și Sportului din Republica Moldova.

Prin asemenea întruniri, reprezentanții AUF încearcă să iasă din sfera strictă a francofoniei și să stimuleze educația informală.

Pin It